Om meg

Bildet mitt
Velkommen til bloggen min. Jeg heter Henriette, er 30 år og jobber som sykepleier på dialysen på Haukeland. Nå reiser jeg til Zanzibar for å jobbe på sykehus et år. Dette er en utveksling av helsepersonell i regi av Fredskorpset, Haukeland og Mnazi Mmoja Hospital. Lenger nede i arkivet er det blogginnlegg fra tidligere reiser. Sommer 2015: Dialysevikar i Tromsø Vår 2015: Peru, Cuba, Canada, Island Høst 2014: Bartender i Bergen Vinter/vår 2014: Sør/øst Asia. Thailand, Vietnam, Kambodsja, Filippinene, Laos, Indonesia

lørdag 25. april 2015

Tips for deg som planlegger tur til Peru


Fly:

De fleste fly til Peru(Lima) går fra Madrid. The gateway to South America. Det er flere avganger for dagen, og flere selskaper som opererer strekningen. 

Viss du planlegger å dra til Lake Titicaca fra Lima heter nærmeste flyplass Juliaca(flere avganger fra Lima daglig). Derfra er det ca en time med bil til Puno, det er her de fleste organiserte turer ut på øyene går fra. 

Cusco har et naturlig utgangspunkt for Machu Picchu. De har også egen flyplass(flere avganger fra Lima daglig). Ca 15 min med taxi til sentrum.  

Buss: 

Buss fra Cusco til Puno(Lake Titicaca) tar ca 7 timer. Flere ulike selskaper. Går både om dagen og natten. Det er god standard på turistbussene(ifølge min erfaring).

Det finnes et busselskap som heter Peru hop. Hadde eg visst om dette på forhånd hadde eg brukt dette selskapet. Har hørt det skal være bra. Litt dyrt, men bra. Du kan kjøpe billett for en viss rute. Underveis kan du hoppe av, tilbringe noen dager der du vil også gå på nesten avgang når du er klar for det. 

Cusco:

Det finnes flere arkeologiske steder rundt Cusco. Viss du planlegger å besøke mer enn ett er det lurt å kjøpe valetto turistico. Turistpasset koster 130 sol(322 kr) da kommer du inn på de aller fleste serverdigheter. Kjøpes i inngangen på stedet du vil besøke først. Skal du inn på bare en koster det ofte 70 sol(173 kr).  Turistpasset er gyldig i 10 dager. Det finnes en rekke turistkontorer som selger turer til de arkeologiske stedene som ikke er i gåavstand(de som er i gåavstand også for den saks skyld). 

Overnatting

I sørøst Asia er det lurt å ikke booke da bookingsidene tar mye penger slik at det blir dyrere. I Peru er det mye dyrere å bare dukke opp enn å booke på nettet. Vi har fått bekjed om å gå inn på booking.com og booke rom selv om vi står på hotellet vi vil ha rom på og vet at det er ledig. Mindre papirarbeid å gå gjennom internett? Det finnes mange hosteller med ok standard. Desverre er mange uten oppvarming, vi har fått ovn inn på rommet de gangene vi har bedt om det.

Valutta

Peruianske sol. Store ting som trekk osv kan betales i usd. 

Det er mange minibanker rundt om. I hvertfall i Cusco og Lima

Skal man tipse i Peru?

Nei som oftest er det ikke forventet, men veldig satt pris på. Folk har stort sett ikke mye å rutte med. 

Trekking

Mange ønsker å gjøre mer ut av Machu Picchu og bestiller seg en lenger tur. Det finnes mange ulike trekk og mange ulike selskaper. Skal du gå inka stien må det bestilles månedsvis i forveien. Er du like dårlig/treg til å planlegge som meg er Salkantay trekket et godt alternativ. Eg valgte bioandean. De er ikke dyrest, men heller ikke billigst. Fantastisk mat, super guide og ikke alt for store grupper.  Vi bestilte på forhånd(du må bruke western union eller overføre til konto for å betale depositum, ta det med ro du blir ikke lurt. Vi ble i hvertfall ikke det :-) Vet at en del bestiller trekket når de kommer til Cusco, vet ikke om det har noen innvirkning på prisen men ser ikke bort fra at det er litt billigere.


Machu Picchu

Bestiller du et trekk er nok Machu Picchu med i pakken, skal du ordne det på egenhånd er det sikkert lettest å snakke med et av turistbyråene i Cusco. Du må ta buss og tog til Aguas Calientes(tog hele veien i høysesongen). Pengene går fort. Alt som har med Machu Picchu å gjøre koster mye. 

Skal du ta buss til Machu Picchu bør du kjøpe billett kvelden i forveien. Helst både frem og tilbake da det kan være kø om ettermiddagen når du vil ned igjen. Billettkontoret ved bussstasjonen er åpen utover kvelden. Første buss går 0530, anbefaler å være på plass 0430 og være blandt de første opp til området. Du kan selvsagt gå opp, 2000 trappetrinn så tidlig om morgenen tiltalte ikke meg men de er der ;-)

Det er to fjell på området. Book Huayna Picchu viss det ikke er fullbooket, viss du vil se Machu Picchu fra høyden. Har ikke gått der selv, men det er lavere enn mountain Machu Picchu og eg tror derfor det gir bedre utsikt. Mountain Machu Picchu er litt for høyt til at du virkelig får nytt Macchu Picchu. Viss du bare har en dag er det bedre å bare gå rundt i ruinene og ta seg en tur til solporten(sungate) hvor utsikten også er bra. 

Hva trenger jeg?

Det meste kan kjøpes der for en billig penge. Det er lov å prute. 

Myggspray(kommer an på hvor du skal være, lite mygg i høyden) i Norge har myggsprayen lav deet. Jeg kjøpte myggspray hos bioandean med deet 40 %. 

Solkrem og solbriller

Regnponcho

Det ene øyeblikket er det sol og varmt, neste er det regn og kaldt. 


Salkantaytrekket

Eg tok med en del ullundertøy og fleez hjemmefra. Etter trekket lot eg det bli igjen hos bioandean om sa de skulle gi det bort til folk i høylandet som trengte det. 

Eg kjøpte vannrensetabletter i en butikk i Cusco. Greit å ha, men ikke nødvendig. De selger vann de stedene man stopper for lunsj eller overnatting. 


God tur :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar