Om meg

Bildet mitt
Velkommen til bloggen min. Jeg heter Henriette, er 30 år og jobber som sykepleier på dialysen på Haukeland. Nå reiser jeg til Zanzibar for å jobbe på sykehus et år. Dette er en utveksling av helsepersonell i regi av Fredskorpset, Haukeland og Mnazi Mmoja Hospital. Lenger nede i arkivet er det blogginnlegg fra tidligere reiser. Sommer 2015: Dialysevikar i Tromsø Vår 2015: Peru, Cuba, Canada, Island Høst 2014: Bartender i Bergen Vinter/vår 2014: Sør/øst Asia. Thailand, Vietnam, Kambodsja, Filippinene, Laos, Indonesia

mandag 13. april 2015

Cusco

Cusco er Perus kulturelle hovedstad. Tidligere inka hovedstad. En fantastisk nydelig by! Befolkningsmessig er den ca på størrelse med Bergen. Like merkelig vær er det også. I det ene øyeblikket er det kaldt og regner, neste skinner solen og man må kle av seg lag på lag. Det er lurt å smøre seg med solkrem selv om det regner når man går ut om morgenen. Her snakker vi erfaring

Prisnivået har overrasket oss, vi så for oss at Peru var billig. Mulig det er det andre steder, men her i Cusco som har 2 millioner turister innom hvert år er prisene ganske stive. Alt koster. Vi er ikke på norsk prisnivå, men i forhold til sørøst Asia er det dyrt. Noen ting er billige. Sokker, luer og genser av alpakka. I dag fikk eg tilbud om å kjøpe lue for 30 kr, kunne sikkert prutet også. Det er mye eg kunne tenkt meg å kjøpe, men eg har ikke veldig god plass i ryggsekken. Dessuten er ikke kvaliteten alltid helt på topp. 

Dag 2 i Cusco gikk vi tur oppover veien. Vi tenkte å gå opp til en Jesus statue vi så fra byn. Etter å ha gått et godt stykke ble vi stoppet av en dame, vi fikk ikke gå lenger viss vi ikke kjøpte billett. 70 sol(210 kr). Evt kunne vi ta taxi, men vi fikk ikke gå videre, det var kun lokale som fikk lov til det. Der og da synes vi det var helt svidd. Å bli nektet å gå på en offentlig vei. Utrolig! Dagen etter kjøpte vi billett og gikk tur oppi fjellet omringet av inka ruiner. Da skjønte vi hvorfor vi ikke fikk gå der. Alt henger jo sammen så vi hadde fått sett alt gratis om vi hadde fått gå langs veien. De lever jo av turisme, så kan forstå det. Tror eg kom det nærmeste eg noensinne har kommet en regnbue i dag. NYDELIG! 


Kan anbefale Cusco som reisemål, men beregn mye penger. De går fortere enn eg hadde trodd ihverfall. Sukk! 

De lokale stiller gjerne opp på bilder, de låner deg til og med en geit om du e interessert. 6 sol(18 kr) betalte eg. Hun ba om mer penger etterpå, men en handel e en handel. 
Perfekt parkering
Lange smale trafikkerte gater
Pust i bakken. Tynn luft
Utsikt mot Cuzco
Akkurat som hjemme
Dora the Explorer er tingen her også. For det e tingen hjemme sant? Har i hvertfall hørt om nieser(ikke mine) som ønsket seg et eller annet Dora the Explorer, men hvilket år det var har eg ikke snøring på. Dette er en lokal jente fra restauranten vi spiste middag på en dag. Veldig pratsom. Hun kunne ikke engelsk, men hun så videoer på YouTube for å lære. Blandt annet en flodhest som lærer barn fargene på engelsk. 
Inka historie på mur midt i byn
Inka kola. Smaker mer som champagnebrus
Lamalamalamalamalamalama
Ruinselfee
Ser du Jesus? 
Dobbel regnbue
Vi booket oss en tur for å se på landbruksområde fra inkatiden. Maureen. Inkaene likte å bygge i etasjer. Ikke så dumt. I Maureen er det opptil 15 grader temperaturforskjell fra nederst til øverste etasje. Det sier seg selv at det skaper gode forhold for ulike planter. De hadde også drenasjesystem. Imponerende saker. 
Dagen forløp selvsagt ikke helt uten komplikasjoner. Etter å ha kjørt 20 min kokte motoren i bussen. Vi måtte vente en stund så kom det en ny. Så gikk det 20 min til, da måtte guiden gå fordi moren hans var død(han så knust ut, tenk å få en sånn tlf plutselig). En dame som var med tok over, men engelskkunskapene hennes var begrenset. Det var likevel en bra dag. 

Han var tydeligvis forberedt for han hadde mye vann med seg, men etter noen forsøk måtte han gi opp
Landbruksområde fra inkatiden. Varmest ned i midten. 
Etterpå besøkte vi saltgruver. Saltet kommer fra inni fjellet. I tørketiden forsvinner vannet og kun saltet ligger igjen
 
Senere samme kveld var det breefing med Salkantay gruppen. Eg skal love deg at eg var spent!































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar