Om meg

Bildet mitt
Velkommen til bloggen min. Jeg heter Henriette, er 30 år og jobber som sykepleier på dialysen på Haukeland. Nå reiser jeg til Zanzibar for å jobbe på sykehus et år. Dette er en utveksling av helsepersonell i regi av Fredskorpset, Haukeland og Mnazi Mmoja Hospital. Lenger nede i arkivet er det blogginnlegg fra tidligere reiser. Sommer 2015: Dialysevikar i Tromsø Vår 2015: Peru, Cuba, Canada, Island Høst 2014: Bartender i Bergen Vinter/vår 2014: Sør/øst Asia. Thailand, Vietnam, Kambodsja, Filippinene, Laos, Indonesia

fredag 24. april 2015

Henriette og jakten på skjønnhet

Nok kultur og historie for litt. Dette er dagens hendelser i Lima. Vi sto opp, spiste frokost og gjorde oss klar til å utforske Lima. Jeg var veldig klar for å sminke meg littegranne, meeen.... Hvor var det blitt av sminken min? Jeg endevendte sekken min flere ganger og gikk ti runder rundt meg selv å lette(dere som kjenner meg kan nok lett se det for dere). Posen med conseleren og maskaraen var borte. FAEN! Den måtte ha kommet innimellom sengetøyet da jeg pakket sekken for å dra fra overnattingen hos lokale i Lake Titicaca. Irriterende!

I kveld skal vi ut å drikke litt. Mohito hurra! Som jålen jeg er(selv om det ofte ikke ser sånn ut) liker jeg å pynte meg litt når jeg skal ut. Ikke noe annet å gjøre med dette enn å kjøpe en ny maskara. 

Da vi gikk fra hotellet sa jeg til Trond. "I dag kunne jeg godt tenkt meg manikyr og pedikyr". Spesielt føttene var forsømt og trengte litt omsorg. 

Vi gikk snart forbi et skilt. Manikyr + pedikyr 35 sol(86 kr). Solgt! Jeg ble dullet med i over en time. Spesielt bena fikk seg en real omgang med fil, sårt trengt etter Salkantay trekket. Trond ble barbert, 25 sol for 10 min. Tror mine 35 sol var en ganske god deal. 

Vi vandret videre nedover gaten. Caps(fikset på 5 min) til Trond og maskara til meg sto på agendaen. Det var tydelig at vi var i et superturiststrøk. Mye dyre merkebutikker. Ingen sminkebutikker! Merkelig! De lokale damene liker da å pynte seg de også, hvor kjøper de maskara? Etter å ha prøvd opptil flere hår/neglesalonger og en matbutikk fant vi ut at det var på tide å snu tilbake mot hotellet. De hadde gjerne sminke på apoteket, det lå på veien. Første apotek, nei. En hårsalong til, nei. Enda en hårsalong, nei. Enda et apotek, DER innelåst i et glasskap sto en maskara og ropte på meg. Hurra! 

Ikke hurra, de hadde rotet bort nøkkelen. En fyr løp fram og tilbake som en forvirret høne og prøvde de samme nøklene om og om igjen. En annen dame kom til. "Kom tilbake i morgen", sa hun. "Eg må ha maskara i dag, hvor kan eg få tak i det? Eg har lett mange steder", sa eg. Da letet de litt til. 

Etter å ha stått i butikken i sikkert 20 min fant de endelig nøkkelen. Eg spurte om de hadde conseler også, men det hadde de ikke. Helt greit, eg var så glad at eg kjøpte en sur gekko i tillegg til maskaraen for å feire. 
Johoo


Glad og fornøyd spankulerte vi tilbake til hotellet og der på nattbordet lå posen med maskaraen jeg ikke fant tidligere på dagen.
 Ups! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar