Om meg

Bildet mitt
Velkommen til bloggen min. Jeg heter Henriette, er 30 år og jobber som sykepleier på dialysen på Haukeland. Nå reiser jeg til Zanzibar for å jobbe på sykehus et år. Dette er en utveksling av helsepersonell i regi av Fredskorpset, Haukeland og Mnazi Mmoja Hospital. Lenger nede i arkivet er det blogginnlegg fra tidligere reiser. Sommer 2015: Dialysevikar i Tromsø Vår 2015: Peru, Cuba, Canada, Island Høst 2014: Bartender i Bergen Vinter/vår 2014: Sør/øst Asia. Thailand, Vietnam, Kambodsja, Filippinene, Laos, Indonesia

lørdag 11. april 2015

Dagen(e) da alt gikk galt

Vet det er mange som lurer på hva vi har drevet med de siste dagene. Joda nå skal du høre. Advarsel negativitet og bitterhet følger:

8/4 onsdag var dagen kommet. Eg og Trond skulle ut på tur. Første stopp Peru. Dvs. Bergen-London vente 7,5 time. London-Madrid vente 3 timer. Madrid-Lima(12,5 times fly) vente 5 timer. Lima-Julisca hvor vi skulle se Lake Titicaca.

Trond og onkel hentet meg kl 07 om morgenen. Bilen full av sommerfugler. Sent ute(ikke noe uvanlig). For dere andre som også har det med å beregne litt liten tid kan nok sette seg inn i stressnivået mitt på vei til Flesland mens vi sneglet oss avgårde kilometer etter kilometer i morgen rushet.

Fikk sjekket inn bagasjen og satte oss på flyet til London. Hurra! Endelig var vi på vei. Gleden ble kortvarig....Framme i London var det lenge til neste fly så vi kontaktet kundeservice for å finne ut når vi kunne sjekke inn bagasjen og om det evt var et sted vi kunne sette bagasjen fra oss mens vi ventet på check inn.

Nei flyet deres er kansellert sa den homofile mannen i skranken(om han var homofil vet eg ikke, men pga fakter og væremåte regner eg med det. "I just dont know what to do with you guys", sa han. Det viste seg at det var streik i Frankrike, såvidt eg forsto var det de som sitter i kontrolltårnene som streiket. All trafikk gjennom fransk luftrom var stengt. Dette var en planlagt 2 dagers streik fikk eg høre. Andre selskap flydde alternative ruter, men det var ikke easy-jet interessert i. Det de kunne tilby var hotell og nytt fly etter streiken. At det skal koste mindre å legge så mange mennesker inn på hotell enn å betale ekstra for drivstoff er utenfor min fatteevne.
 Vi brukte ettermiddagen på å sjekke alternativer.  Vi snakket med Europeiske forsikring, de dekker ikke streik. Vi snakket med sparebanken vest siden vi hadde booket med deres kredittkort, de dekker heller ikke streik. Vi ringte Ticket, det var de vi hadde kjøpt billetter fra Madrid til London gjennom. Vi kunne bytte billetten til Lima, men det ville koste det 3000 kr(ny billett kostet 3500 kr). Easy-jet som vi skulle fly med fra London mente de bare hadde ansvar for flyreisen til Madrid. Vi sjekket om det var andre som flydde til Madrid. Det var det, til den nette sum av 7000 kr pr billett kunne du fly buissnes class til Madrid med et annet selskap. Eg må innrømme at eg vurderte det, der eg så sjansen for å nå flyet fra Madrid til Lima bli mindre og mindre.

Vi bestemte oss for å ta imot Easy-jet sitt tilbud om hotell og ny flybillett så snart streiken var over. Etter LANG TID i kø fikk vi snakke med en dame i kundeservice. Hun sa hun kunne snakke med LAN på spansk for oss, kanskje det kunne ordne seg med utsatte flybilletter? Da hun gikk inn på dataen for å ombooke billettene utbryter hun. "Flyet deres er ikke kansellert, hvem sa det var det?". Eg var overlykkelig. Vi kom til å komme oss til Lima som planlagt!!!

Vi sjekket inn, sto i en evig lang kø for å komme inn på flyet.
Flyet var forsinket, men motoren var i gang og vi nærmet oss klar til å lette. Så fikk vi beskjed om at vi ikke fikk lette før kl var 21, pga den franske streiken, men at de håpet på ny beskjed om at de kunne lette tidligere. Med andre ord så det igjen mørkt ut for flyet til Lima. Etter ytterligere venting fikk vi beskjed om at flyet var kansellert, men vi kunne ikke gå av flyet igjen før de visste hva de skulle gjøre med oss. Vi var jo boardet og hadde satt oss på flyet.
Da vi fikk gå av flyet måtte vi vente lenge på både bagasje og informasjon. Det var kaos! Det var tomt for hotellrom. Hva skulle vi nå gjøre? Vi stilte oss på nytt i kø ved kundeservice. Køen var lang og uorganisert. Personalet var få og oppgitt. Alle fikk beskjed om at det var tomt for hoteller. Viss vi booket noe selv ville vi få dekket det. Flybillettene kunne bookes om på hjemmesidene til easy-jet. Utslitte snublet vi avgårde mot togene. Vi satte oss på et hurtigtog til Victoria station i London. Her fant vi et comfort inn hvor vi booket natten. Herlig å legge seg nedpå etter en lang kaotisk dag.

Neste morgen gikk vi i gang med oppgaven å ombooke flybillettene online. En oppgave som viste seg umulig. Trond satt en time i tlf kø før en dame i India svarte. Hun hadde ikke hørt om noe streik. Hun prøvde å hjelpe oss, noterte mailadresser og så......brøt forbindelsen. FAEN!

Vi sjekket ut av hotellet, skulle vi se på andre muligheter for å komme oss til Madrid? Vi var innom bussstasjonen. Buss til Paris tok 8 timer. Sukk. 8 timer for bare litt av veien e LENGE. Trond var spesielt negativ til å busse.

Vi satte oss ned på en italiensk restaurant for wifi og trøste prosecco. Trond drakk øl.
 Etter å ha restartet routeren 2 ganger funket det heldigvis godt nok til at vi fikk googlet litt muligheter. Vi bestemte oss for at "beste" mulighet var å ta tog tilbake til Gatwick å ta høre med Easy-jet hva de kunne tilby.
Etter lang tid i kø fikk vi beskjed om at easy-jet ikke hadde noe ledig før søndag 12/4.  Vi hadde visstnok rett på 250 euro hver i oppreisning og tilbakebetalt det vi hadd brukt på flybilletten London-Madrid viss vi valgte å ikke fly med dem. Vi synes torsdag til søndag var vel lenge å vente, det går d tog til Madrid. Mye bedre enn å vente på flyplassen!

Til undergrunnen, av på den internasjonale togstasjonen. Tog bare fra London til Paris kostet 2000 kr. At det skulle koste så mye hadde ikke fullt oss inn engang. Det var et annet selskap som kunne hjelpe oss helt til Madrid og de var billigere. Undergrunn til picadilly circus.
Optimisme. Snart sitter vi på et tog vekk fra Lomdon.
Eller....

3500 kr for å komme seg til Madrid. Ikke aktuelt! Det skal sies at streiken garantert har hatt noe å si på billettprisene.

Vi var oppgitt og fortvilet. Vi får ta buss til Paris da viss det ikke blir alt for dyrt, hva annet kan vi gjøre?
Vi begynte å gå mot busstasjonen. På veien fikk vi tatt noen bilder av slottet. Så INGEN kan si vi ikke har fått med oss noe turistete i London.
Fantastisk dag. Synd og skam å kaste den bort pga reiseplanlegging/stress
Sliten og oppgitt backpacker(slask) utenfor slottet

Vi var skrubbsulten og fant et sted på veien til bussstasjonen. At vi ikke var kledd for å gå ut for å spise er vel en underdrivelse(se bilde over). Dette var litt mer fancy enn mc donalds for å si det sånn. Joggebuksebanden for mat og wifi. Torsdag 9/4 søkte eg på billetter til alle destinasjoner fra London. Vi vurderte å kutte Peru, men å dra rett til Cuba er like dyrt. Fra Peru hadde vi billettene til Cuba klare. Eg søkte på billetter hjem, dette begynte å bli såpass dyrt og fortvilende at å reise hjem noen uker før Cuba virket som et fornuftig valg. Alt var dyrt! Farbannede streik!!!!

Trond dumpet over flybilletter til 5000 kr fra London til Lima. Brent barn skyr ilden. Vi turde ikke booke uten å snakke med British airways først. Så undergrunn til Heathrow. Det var blitt kveld igjen. Vi snakket først med British airways på terminal 1 rett før de skulle hjem for kvelden. De ba oss snakke med British airways på terminal 5. Vi satte oss på undergrunnen igjen. På terminal 4 kom karen på bildet under på. Han hadde med seg et glass med is som han tydeligvis hadde tatt med seg fra en hurtigmatrestaurant. Han åpnet en liters flaske med Baileys og fylte glasset. Han snurret og snurret på glasset og drakk begjærlig i store slurker(uten å spy). Innen vi gikk av på terminal 5 var glasset nesten tomt. Denne mannen var høydepunktet mitt denne dagen.

British airways bekreftet at det var tilfelle at de flydde og at det var ledige plasser. Vi prøvde å booke gjennom skyscanner, men de billettene vi hadde sett var ikke der lenge. Vi booket noen andre til ca samme pris senere på dagen.
Overtrøtte søskenbarn klar for sengen. På Heathrow har de en luke som assisterer med hotellreservasjoner. Kjeltringer! 300 pund for en natt ville de ha. Trond som var kanalisert på norske kr synes det var en grei pris. 300 kr for en natt ja....300 pund er altså 3600 kr. Eg lover: vi ser ikke ut som mennesker som vil betale så mye for overnatting når vi e ute å reiser. Slasker på tur!
Vi ble etterhvert enige om et til 130 pund(1600 kr). Vi ble garantert lurt, men vi var så sliten at vi ikke orket mer. Etter å ha tatt en shuttlebus til hotellet ble vi oppgradert til priveligert rom(fyren synes garantert synd i oss som var blitt lurt så grundig).

Man skulle trodd eventyret var over. Neida... Det kom en mail om at bookingen ikke var gått igjennom da kortet mitt ikke var godkjent. Dette er et spv visa gold, det er ingen grunn til ar det ikke skulle gå. Vi ble bedt om å ringe når de åpnet kl 09. Det gjorde eg, men hvorfor eg skulle bruke penger på å ringe de vet eg ikke. De kunne ikke hjelpe meg med noe.
Eg fant en ny flyreise. Air-Europe fra London-Lima. Var overbevist om ar noe kom til å gå galt.

Vi tok buss fra Heathrow til Gatwick. Sjekket inn helt til Lima uten problem. Eg hadde aldri trodd det!

Selve turen var ganske begivenhetsløs. London-Madrid, vente i Madrid noen timer. Madrid er tydeligvis portalen mellom Europa og Sør Amerika. Alvorlig mange fly hver dag. Bare til Lima går det vel 4(minst). Alt i Madrid merket vi at det hadde kanskje vært en liten fordel å kunne littegranne spansk.
Flyet mellom Madrid og Lima var lite fancy for langdistanse, men selv om det var trangt og ingen underholdningsskjermer i setene gikk det overraskende bra. Vi fikk sovet en del begge to.

I Lima måte vi finne fly til Cusco hvor trekket vi skal gå 15/4 går fra. Lake Titicaca er utelukket foreløpig pga tapt tid grunnet flystreiken. Vi stilte oss i kø til kundeservice til selskapet som har flest avganger. Fly til Cuzco viste seg å være dyrere enn antatt. 1700 kr for å fly 1 time og 15 min. Vi gikk igjen på leting etter wifi. Etter å ha sett på hva skyscanner kunne tilby ble vi enige om å bare betale og komme oss avgårde. Vi var så drit lei av å være på reise at vi kunne spydd! Mens Trond sto i kø til kundeservice sjekket eg en siste mulighet med et annet flyselskap. BAM ingen kø og 500 kr spart. En time senere satt vi å ventet i gaten. Flyet er forsinket pga dårlig vær i Cusco.
Orker ikke mer!!!
Skulle det aldri ta slutt? 1,5 time etter skjema var vi endelig i luften.

Nå er vi i Cusco.
Har funnet oss et helt ok hostel og er så langt ikke blitt dårlig av høyden. Har snart vært her et døgn. Kjenner innimellom at det er tyngre å puste, men ingen plager
 så langt (bank i bordet).

I går spiste vi alpakka og gikk rett i seng. Føler meg som et nytt menneske etter 12 timers søvn. :-)
Alpakka grillsypyd, med potetstappe. Alpakkaen smakte ikke så mye, men de som kjenner meg vet at eg stort sett er over gjennomsnittet fornøyd når eg får potetstappe.
Trond fikk seg tidenes sjokk. 400 mål flaske er da ikke normalt.
Fra hostellet vårt. Religion er nok mer framtredende her hjemme.

Fikk fb melding av mamma før i dag. Du mener aklimatisere sant? Hurra for autokorrekt og søvnmangel

No e vi fremme i cusco . Skal være her og avkriminalisere oss og slappe av til trekket begynner 15/4. Dusje, spise, sove ♥ hilse tilbake. Klem