Om meg

Bildet mitt
Velkommen til bloggen min. Jeg heter Henriette, er 30 år og jobber som sykepleier på dialysen på Haukeland. Nå reiser jeg til Zanzibar for å jobbe på sykehus et år. Dette er en utveksling av helsepersonell i regi av Fredskorpset, Haukeland og Mnazi Mmoja Hospital. Lenger nede i arkivet er det blogginnlegg fra tidligere reiser. Sommer 2015: Dialysevikar i Tromsø Vår 2015: Peru, Cuba, Canada, Island Høst 2014: Bartender i Bergen Vinter/vår 2014: Sør/øst Asia. Thailand, Vietnam, Kambodsja, Filippinene, Laos, Indonesia

tirsdag 9. august 2016

4 dager til avreise

Steike makaroni no e det ikke lenge igjen. Eg drar til Zanzibar et år. Skal jobbe på Mnazi Mmoja Hospital.
Hvordan eg fikk denne ideen? Dette  er en utveksling som har pågått over noen år. Det er et samarbeid mellom Mnazi Mmoja, Haukeland og Fredskorpset. Eg søkte om å få dra som sykepleier fra Medisinsk avdeling, jammen fikk eg ikke lov til det.

På lørdag setter eg meg på et fly sammen med 2 andre fra HUS. Bergen-København-Doha-Zanzibar. Dette er en helt fantastisk mulighet, men det er skummelt å dra fra alle eg kjenner til andre siden av jorden et helt år. Hvilke forventninger har folk på sykehuset der nede til meg? Kan eg nok? Hvordan kommer eg til å takle hverdagen på et sykehus som har betraktelig mindre ressurser enn det eg er vant til? Hva med de pasientene som ikke kan betale for behandlingen?
Joda folkens, å betale skatt e ikke min yndlingsaktivitet heller, men det e ganske greit å ha et "gratis" helsevesen parat den dagen du trenger det. Slik er det ikke de fleste steder i verden, Zanzibar inkludert.

Eg skal runde av. Det er en del igjen å gjøre. Pakke for eksempel. 30 kg bagasje/1 år. Sukk!

2 kommentarer:

  1. Lykke til Henriette. det blir spennende! sikker på at du får et opplevelserikt år!

    SvarSlett