Om meg

Bildet mitt
Velkommen til bloggen min. Jeg heter Henriette, er 30 år og jobber som sykepleier på dialysen på Haukeland. Nå reiser jeg til Zanzibar for å jobbe på sykehus et år. Dette er en utveksling av helsepersonell i regi av Fredskorpset, Haukeland og Mnazi Mmoja Hospital. Lenger nede i arkivet er det blogginnlegg fra tidligere reiser. Sommer 2015: Dialysevikar i Tromsø Vår 2015: Peru, Cuba, Canada, Island Høst 2014: Bartender i Bergen Vinter/vår 2014: Sør/øst Asia. Thailand, Vietnam, Kambodsja, Filippinene, Laos, Indonesia

torsdag 18. august 2016

Hakuna Matata

Litt usikker på hva jeg skal skrive i dag, men viss jeg bare begynner kommer det vel etterhvert?

Nå har jeg vært her i 4 dager. Har kommet i orden i leiligheten min... eller.... jeg er ikke så glad i å pakke enten det er inn eller ut av kofferten min. Da jeg studerte i Australia bodde jeg
Face-espiegle.svgi en koffert i 6 mnd, nå har jeg pakket ut en av to kofferter. Det må man vel kunne si er godt jobbet?  Kommer bilder fra leiligheten etterhvert

Zanzibar er en øy med store kontraster. Naturen er helt nydelig!!! Menneskene her er ofte smilende, imøtekommende og flotte. Sykehuset ligger nydelig til nede ved sjøen, men mange av pasientene er veldig syke og veldig fattige. Det er mange flinke folk som jobber her, men de har mangel på både personell og utstyr.

På  mandag ordnet vi en del praktiske ting. På tirsdag begynte jeg å jobbe på sykehuset sammen med Ola(sykepleieren jeg er her for å erstatte). Han er virkelig en dyktig sykepleier så jeg er veldig takknemlig for at det er to ukers overlapping før han drar hjem. Selv har jeg ikke jobbet på sengepost siden 2011(da jeg begynte på dialysen), jeg føler meg som en student igjen! Lisensen min for å jobbe som sykepleier er ikke klar enda, så disse dagene har jeg vært Ola sin hale. Forhåpentligvis er den klar i morgen!

Her er medisinsk avdeling delt i mann og kvinne avdeling. Ola har vært på mann i et år, jeg og Gro(legen "min") skal være på kvinne. Jeg kommer til å følge Ola mest mulig fram til han drar, utnytte han for mest mulig kunnskap.

Så langt trives jeg veldig godt, men det er klart at kontrastene gjør inntrykk.

Har ikke tatt bilder på sykehusområdet enda, men det kommer nok litt etterhvert


             Den piren(på bildet under) var vi å badet fra. Zanzibar er nydelig vakkert!

                                          Skulle ønske vi hadde kuer langs veien hjemme og
                                                       Poooooteteeeer =)
                                               Bananer
 Ble ikke så veldig bra bilde, ikke så lett å se hva man driver med når sola står rett på skjermen. Geita har "hanekam" langs hele ryggen. Synes den minnet litt om en hyene
                                        Utsikt fra taket på Haukeland house




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar