Om meg

Bildet mitt
Velkommen til bloggen min. Jeg heter Henriette, er 30 år og jobber som sykepleier på dialysen på Haukeland. Nå reiser jeg til Zanzibar for å jobbe på sykehus et år. Dette er en utveksling av helsepersonell i regi av Fredskorpset, Haukeland og Mnazi Mmoja Hospital. Lenger nede i arkivet er det blogginnlegg fra tidligere reiser. Sommer 2015: Dialysevikar i Tromsø Vår 2015: Peru, Cuba, Canada, Island Høst 2014: Bartender i Bergen Vinter/vår 2014: Sør/øst Asia. Thailand, Vietnam, Kambodsja, Filippinene, Laos, Indonesia

lørdag 27. august 2016

Lost in Swahili

Hadde ambisjoner om å skrive to ganger i uka, men spørs om eg klarer å gjennomføre det. Nå har eg vært her i to uker. Det føles som eg har vært her mye lenger enn det! I dag sendte eg melding til Gro, følte eg ikke hadde sett henne på evigheter. Når eg tenkte meg så eg henne i går, men det føltes lenge. Spiste middag sammen med henne og kjæresten hennes i dag. Veldig koselig. Grillspyd fra markedet, currygrønnsaker og en slags tykk grøt av maismel(minnet litt om potetstapp, men med mindre krydder). Også hjemmelaget banankake til dessert. Eg tenkte ikke på å ta bilde, men godt var det i hvertfall. =)

I morgen reiser vi til Johannesburg i Sør Afrika for å ha oppstartseminar med Fredskorpset. Etter dette skal eg på 3 ukers swahili kurs. Det er altså fire uker til eg skal tilbake til sykehuset. HELDIGVIS! Pasientene på medisinsk kvinneavdeling snakker stort sett ikke engelsk, sykepleierne som jobber her snakker helst ikke engelsk, de ferskeste legene slår over fra engelsk til swahili så snart det er mulighet til det. Sykepleier oppgaver som innleggelse av urinkateter, blodprøvetaking og veneflon gjøres litt annerledes her enn hjemme. Har egentlig kun observert den tiden eg til nå har vært her, det er fremdeles mye eg ikke forstår knyttet til driften av avdelingen.
Eg føler meg rett og slett meget ubrukelig, og utenfor. Alle er hyggelige og hjelpsomme, men å ikke forstå språket er grusomt. Håper inderlig at eg klarer å få mye ut av swahili kurset slik at eg kan forstå både pasienter og ansatte. Dette ble veldig negativt, eg vet jo at ting kommer til å bli bedre. Eg regner med at det er en kneik eg må over før jobben blir kjekk. De første dagene i ny jobb er jo ikke så kjekke hjemme heller, men når en får litt oversikt blir det bra. Tror nok det er slik her og. =)
Har fremdeles troen på at dette blir et veldig bra år!

Litt random, men her er bilde av nelliker. Viss du har appelsin med nelliker i som adventskalender, eller er det kanskje kun i Skomakergata de driver med sånt? Ihvertfall produseres en del nellik her på Zanzibar. Her ligger de til tørk. 
 Bilde tatt fra sykehuset, ikke den verste utsikten kan man si.
 Meg og Ola. Han er sykepleieren jeg tar over for, han har vært her et år
     Chapati, en slags pannekake/tortillalefse. Dette spiser eg stort sett til lunsj hver dag
                       Lunsj med Gro(legen "min")
På vei hjem fra jobb gjennom det Ola kaller Nattlandsveien. Blokkene er bygget etter inspirasjon fra kommunistiske Nord Korea. Denne type blokker sees og på blant annet Cuba. Dette er visstnok et bra sted å bo. Leilighetene er sentrale og har aircondition. Det er altså ikke de fattigste som bor her.



Kunne selvsagt slengt inn noen bilder av vakre solnedganger og palmer også, men det blir det nok av i løpet av året. Golbelotte er også på instagram med åpen profil. Du trenger ikke å ha konto selv for å se på bildene mine. Viss du googler globelotte er instagram et av de øverste søkene.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar