Om meg

Bildet mitt
Velkommen til bloggen min. Jeg heter Henriette, er 30 år og jobber som sykepleier på dialysen på Haukeland. Nå reiser jeg til Zanzibar for å jobbe på sykehus et år. Dette er en utveksling av helsepersonell i regi av Fredskorpset, Haukeland og Mnazi Mmoja Hospital. Lenger nede i arkivet er det blogginnlegg fra tidligere reiser. Sommer 2015: Dialysevikar i Tromsø Vår 2015: Peru, Cuba, Canada, Island Høst 2014: Bartender i Bergen Vinter/vår 2014: Sør/øst Asia. Thailand, Vietnam, Kambodsja, Filippinene, Laos, Indonesia

mandag 15. august 2016

Fra Bergen til Zanzibar

Etter en lang reise ankom vi Haukeland House i går ettermiddag. Reiseruten var Bergen-København-Doha-Zanzibar. Det var en lang, men problemfri tur. 

Etter å ha slappet av litt tok vi en tur inn til Stone Town. Koselig by med skeive gater.  

 På flyplassen i Doha spidder de teddybjørner.

 Klar for siste etappe. Reiser sammen med Ståle og Gro, 6 timer til vi er framme. Wohoo!

 Mange dører på Zanzibar er utskjært på denne måten.

 Skeive smale gater i Stone Town. Husene er bygget av kalk. Hadde trengt litt vedlikehold noen steder, men byen er veldig sjarmerende!
 Vi jaktet på en minibank som ikke var tom for penger. Alle gode ting er 5? Tok ut 400 000 shilling, Det er ca 1200 kr. Kan ikke skryte på meg at eg helt behersker verdien av pengene her enda.
 Masse tynne katter over alt
Etter minibankjakt ble det endelig middag. White snapper med poteter i koksosnøttsaus. Det var ganske godt. Litt mye ben i fisken, men med tanke på at eg bestilte en hel grillet fisk kan eg vel ikke klage på det. 
På ca halvparten av restaurantene selger de alkohol. Eg ble så glad når eg så at der vi spiste solgte de tørr hvitvin som husets. 4 usd  glasset, så ca 32 kr. Den var ganske god også. Etter en lang reise var det akkurat det som skulle til! =) Eg sov som en stein hele natten!

Nå sitter vi og venter på å bli hentet. Det er en del ting som skal ordnes som lokalt sim kort, omvisning på sykehuset, immigrasjonskontoret. Vi har reist inn på turistvisum som er gyldig i 90 dager, arbeidstillatelsen/oppholdstillatelsen skal ordnes nå som vi er på plass. Eneste er at vi ikke helt vet når vi blir hentet eller om vi blir hentet. Vi har vært klar i 2,5 time uten at det har skjedd noe. Sånn er det bare her, man må være tålmodig og fleksibel. Det ordner seg nok etterhvert. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar