Om meg

Bildet mitt
Velkommen til bloggen min. Jeg heter Henriette, er 30 år og jobber som sykepleier på dialysen på Haukeland. Nå reiser jeg til Zanzibar for å jobbe på sykehus et år. Dette er en utveksling av helsepersonell i regi av Fredskorpset, Haukeland og Mnazi Mmoja Hospital. Lenger nede i arkivet er det blogginnlegg fra tidligere reiser. Sommer 2015: Dialysevikar i Tromsø Vår 2015: Peru, Cuba, Canada, Island Høst 2014: Bartender i Bergen Vinter/vår 2014: Sør/øst Asia. Thailand, Vietnam, Kambodsja, Filippinene, Laos, Indonesia

onsdag 5. mars 2014

Turen "begynner"

Er tilbake i Patong, i morgen skal jeg og Karoline dra til Vietnam mens Laura skal hjem til Finland(kan ikke si hun er strålende fornøyd). I dag er det torsdag så vi har vært 5 dager på øyhopping(light). Dro til øyen Lanta på lørdag, der møtte jeg Laura og Anders(en nordmann fra ebs) Karoline og hennes canadiske venn Daniel. Lanta er et nydelig sted, rolig, men nydelig. Nesten ingen biler, fantastiske strender og en sjarmerende gågate som ligger rett ved sjøen. Det ligger restauranter langs hele strandlinjen. 
Utsikt fra hotellet
Kuleste bildet ever! 
Gaten vi bodde i. Sjøen ligger rett bak/under huset til høyre
Kanskje litt ung for å kjøre moped :p søøøøt! 
Solnedgang på stranda med fersk mangojuice og godt selskap
Frokost, Anders og Karoline
Daniel
The Finish smile

Vi ble bare på Lanta en natt. Karoline hadde alt vært der noen dager og hadde gjort mye så vi ble enige om å dra til Railey en annen øy(om det er en øy kan visst diskuteres). 
Dag en parkerte Karoline og Daniel meg og Laura under et tre(i en bar) og gikk for å finne overnatting til oss. Innimellom datt det frukt ned fra treet, halvspiste mangoer. Merkelig, tenkte eg. Da eg så opp oppdaget eg en flokk aper som satt i treet og spiste mangoer. 
Laura fikk snart nye venner som ville vise henne fiskene

Mens vi satt der å drakk hver vår kokosnøtt(eg har konkludert med at eg ikke er kjempefan) kom det plutselig vann fra treet. Japp apene tisset på oss og all bagasjen vår(har ikke merket noe til det etterpå så apetiss lukter ikke noe særlig?). Apene kastet også halvspiste mangoer på oss før de flyttet seg til neste tre. 
Etter en time begynte vi å bli bekymret. Hvor var Daniel og Karoline? Vi var også skamsulten siden vi tenkte vi skulle spise sammen. En halv time og et nanbrød med hvitløk og ketchup(faktisk) dukket de opp. De hadde funnet bungalower til oss i Tonsai. Her kan man bare gå når det er lavvann. Vi drasset med oss alt for mye bagasje(spesielt Laura hadde alt for mye å dra på, jeg og Karoline hadde en sekk hver i Patong) over steiner og gjennom vann. Det var et slit! Til slutt kom vi fram til Bungalowene. Vi var 2 i hver bungalow, ca 40 kr pr pers for en natt. Langt fra luksus. Jeg og Laura hadde verdens største edderkopp som spant spindelvev som inkluderte klærne Laura hadde hengt til tørk på terrassen. Når hun prøvde å fjerne klærne beveget den seg i en farlig fart. Vi var ikke høy i hatten, men jeg kvinnet meg opp og reddet klærne. Hele natten hadde jeg mareritt om alle mulige insekter som var på innsiden av myggnettet vårt. Jeg vekket til og med Laura på et tidspunkt, bablet på norsk om at vi måtte komme oss ut derfra før jeg skrudde over på engelsk før jeg til slutt forsto at det be var en drøm. Jeg drømte at den store gresshoppen vi hadde sett på Lanta var på innsiden av myggnettet og skulle ta oss. Nei drømmene mine e ikke alltid så logiske! Neste dag oppgradere vi til andre delen av øyen med svømmebasseng og Aircon. ;-)

Tonsai er paradis for hippier og klatrere. Det er mange som kommer hit for å klatre i de imponere fjellsidene. Det er ikke politi her visstnok så om kvelden er alle, i hvertfall de fleste høy/skev. Inkludert bartenderene. Spesielt sted! 

Dagen etter slappet vi av med bassenget etter å nok en gang ha drasset alt for mye bagasje over stener og gjennom vann. 


Dagen etter dykket meg mens Laura og Katoline snorklet. Det er alltid gøy å dykke, men sikten var ikke veldig bra. Midt under dykk 1 "mistet" vi guiden. Han dukket opp igjen en stund senere, men en god stund var vi 4 dykkere som ikke kjente dykkestedet som virret rundt under vann. Så mange rocker, vet ikke hva de heter men de har lilla prikker. Så også sjøslange med lilla striper og en reke som ryddet sand ut av sandhulen sin. Masse artige fisker. Nemo for nevne en type. 

I går var vi på elefant trekking i jungelen. En time på elefant. Det virket som elefantene her hadde det forholdsvis bra. Vi satt på en benk på ryggen hennes. Vi fikk også ri på henne med å sitte på nakken. Litt skummelt, det er langt ned! 
Henriette tror hun tar bilde av elefanten. Det var så lyst at jeg så ingenting på skjermen så tok en stund før jeg forsto at kamera var innstilt feil vei.

Guiden satt på elefantens hode og gav henne kommandoer ved hjelp av bena. Hun fikk lov å snacke litt på veien. En elefant spiser ca 200 kg for dagen. 



Etterpå leide vi kajakker i 2 timer. Eg og Laura forlot Karoline og Daniel ganske snart. De kosepadlet mens vi fant ut at vi ville rundt øyen. Det viste seg at det var mye lenger enn vi trodde så etter en stund måtte vi snu. Faktisk viste det seg at det kanskje ikke engang er en øy, en gutt vi møtte sa man kunne ta buss fra Railey til Phuket, men det kan eg ikke skjønne, eg har nemlig hørt at Railey kun er tilgjengelig ved høyvann via longtailboat(trebåt med lang motor). Vi var ganske sliten etter 2 timers ganske intensiv padling, men det var verdt det. Det er så nydelige der! 

Om kvelden var vi ute, drakk noen drinker med veldig lite blandevann og danset. :-)

Monkey everywhere

Møll som samlet seg på naboens terrasse. De tyske backpackerjentene var ganske freaket. De flyttet. 

Terrassen vår var et populært sted for å ta seg en hvil
Klærne mine var visst en utmerket seng
Klatrer på vei ned
Utsikten fra bassenget vårt

Jeg har tatt en del bilder med speilreflekskamera også, men er litt mer styr med å få lagt til de bildene. Skal heller legge ut en del speilreflekskamera bilder en annen dag.

Å komme tilbake til ebs/Patong føltes litt som å komme hjem, de fleste klassekameratene våre er reist hjem, men noen er igjen. Også de som jobber her. Herlig å henge på skolen uten å måtte studere. De nye har stor prøve i morgen. Vi spillte kort. Hurra! 

Nå er det på tide å finne sengen. Ble et laaaaangt blogginnlegg dette så viss du rakk helt hit et jeg imponert. Hehe

Vietnam next. 


















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar