Om meg

Bildet mitt
Velkommen til bloggen min. Jeg heter Henriette, er 30 år og jobber som sykepleier på dialysen på Haukeland. Nå reiser jeg til Zanzibar for å jobbe på sykehus et år. Dette er en utveksling av helsepersonell i regi av Fredskorpset, Haukeland og Mnazi Mmoja Hospital. Lenger nede i arkivet er det blogginnlegg fra tidligere reiser. Sommer 2015: Dialysevikar i Tromsø Vår 2015: Peru, Cuba, Canada, Island Høst 2014: Bartender i Bergen Vinter/vår 2014: Sør/øst Asia. Thailand, Vietnam, Kambodsja, Filippinene, Laos, Indonesia

torsdag 27. mars 2014

Kambodsja del 2. Sihanoukville og Phnom Penh

Sihanoukville ligger i sør ved kysten. Planen var å dra ut på en av øyene, men da det ble litt styrete med booking av overnatting pluss at vi planlegger å dra til øyen Ko Tao før Beth reiser hjem bestemte vi oss for å droppe det. Første kvelden dro vi til Otris beach og badet,  solnedgangen og drakk noen drinker. 
Trond i solnedgang

Dagen etter lå vi bare på stranden og slappet av. Herlig! Vi måtte også bytte hotell siden vi kun hadde booket en natt på det hotellet vi først sov på(de var fullbooket). Strawberry guesthouse, det hørtes jo så bra ut. 
Da vi kom dit gav de oss et tomannsrom selv om vi hadde booket et for 3(Max 4). Eg måtte diskutere ganske lenge før de omsider gav oss litt rabatt siden det ikke var det vi hadde bestilt. Vannet både i dusjen og vasken var brunt(rust tror eg). Skal si man føler seg fresh etter en dusj i brunt vann... Det stinket på toalettet som også etterhvert ikke ville spyle ned. Det ble med den ene natten i hvertfall! 
En ku som lå lett henslengt i veikanten


Dagen etter dro eg og Beth på båttur mens Trond slappet av. Snorkling, bading og soling på 3 av de nærmeste øyene. De lastet 20 personer inn i en longtailboat, ja pluss de tre som jobbet der da. Vi spiste lunsj på en av øyene. En fin dag. Da klokken ble 15 ble eg litt stresset. Vi skulle være tilbake i Sihanoukville kl 16 og var blitt forsikret om at det ikke skulle være noe problem å nå 17 bussen til Phnom Penh. Kl 1530 annonserte guiden at det var snorkling i 25 minutter. Eg og Beth satte opp store fortvilte øyne og maste til de 25 minuttene plutselig var over(etter ca 10 min). Litt kjedelig for de andre, men ikke vår feil at vi får feil info. Kl 1625 var tilbake i Sihanoukville, hastet opp til der vi skulle bli hentet for så å vente på pickup som selvsagt var sen. Vi rakk i hvertfall bussen, som forresten også var sen, overraskelse! Asia time!
Alle mann i arbeid for å få båten ut fra bryggen
Ikke feil med lunsjpause her. Grillet baracuda, salat, brød og frukt
Ikke bare vi som var sultne

Mens vi venter på at bussen faktisk skal kjøre, ca 40 min etter vi skulle være kjørt, de sparker på en "puck". Ikke sett sånn før i Kambodsja


Vel framme i Phnom Penh, før tiden forstå det den som kan var hotellet vi hadde bestilt heldigvis med klart vann i dusjen og god plass. Digg! 
Om morgenen dro vi til Killingfields, se eget innlegg. 

Om kvelden tok eg og Trond oss en tur rundt i byen, Beth var ikke helt i form så hun sov

Kunne høre elektrisiteten buzze
Disse blokkene ser ikke ut som om det er gjort noe med etter at folket flyttet tilbake til byen på 70 tallet
Store kontraster
Marked 
Synes dette var litt spesielt. Rundkjøring med Budda og pariserhjul i bakgrunnen
Akkurat som inThailand er de veldig opptatt av kongen
Nede ved elva, mye boss over alt. Lurer på om mannen og damen i bildet bor der de sitter
Tvinner inn i et tre fant vi det Norske flagget
Linedansing


En by med store kontraster, men alt i alt likte eg meg i Phnom Penh. Skulle gjerne hatt mer tid her.

Neste morgen dro vi til Chiang Mai i Thailand, fortsettelse følger

























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar