Om meg

Bildet mitt
Velkommen til bloggen min. Jeg heter Henriette, er 30 år og jobber som sykepleier på dialysen på Haukeland. Nå reiser jeg til Zanzibar for å jobbe på sykehus et år. Dette er en utveksling av helsepersonell i regi av Fredskorpset, Haukeland og Mnazi Mmoja Hospital. Lenger nede i arkivet er det blogginnlegg fra tidligere reiser. Sommer 2015: Dialysevikar i Tromsø Vår 2015: Peru, Cuba, Canada, Island Høst 2014: Bartender i Bergen Vinter/vår 2014: Sør/øst Asia. Thailand, Vietnam, Kambodsja, Filippinene, Laos, Indonesia

fredag 21. mars 2014

Kambodsja del 1. Siem Reap, Angkor Watt

Jeg og Karoline kom til Siem Reap i Kambodsja sent om kvelden 18 mars etter en lang dag med venting på flyplass. Da vi etter mye styr kom til flyplassen i Da Nang(Vietnam) fikk vi beskjed om at flyet til Saigon var en time forsinket. Siden vi tydeligvis ikke har tatt lærdom av tidligere flyturer i Asia hadde vi bare beregnet litt over 2 timer i Saigon før flyet gikk til Siem Reap. Vietnam airlines booket oss heldigvis om til et annet fly uten å belaste oss noe selv om det var vietjet som var forsinket. 
Pus tar seg en lur utenfor hotellet i varmen
Bilde av elven, generelt mye boss som ligger å slenger rundt om


Elisabeth og Trond kom på formiddagen 19. På tross av jetlag var de våken hele dagen. Vi slappet av noen timer ved bassenget før vi lånte sykler på hotellet og utforsket byen. Har ingen bilder, hadde MER enn nok med å ikke sykle på noen biler eller skutere, joda riktig er mer redd for å sykle på noen enn å bli kjørt på. Vingle Petter på sykkeltur i Siem Reap.... Gikk bra da, fant til og med veien tilbake til hotellet.... Etter at eg lokal helt fulgte oss hele veien på skuter. Fnis

Neste dag dro vi fra hotellet kl 05 for å se soloppgangen over Angkor Watt. 
Her sitter vi å venter

Nydelig! Vet dette er 3 nesten make bilder, men synes Angkor Watt fortjener det



Etter en times tid med guide som fortalte om historie og mytologi dro vi videre til neste tempel. Enormt område så det å ha en egen tuktuk sjåfør som kjørte oss fra sted til sted var veldig deilig. Utover dagen ble det veldig varmt. Kanskje spesielt for Beth og Trond som kom fra kanskje 5 grader i Bergen til ca 40 i Siem Reap. Alt i alt en veldig bra og interessant dag. 
Mytologi om hvordan apefolket kjempet mot demonfolket. Demonfolket hadde stjålet apekongens kone

Utsikt fra Angkor Watt
Neste tempel, elsker speileffekten gangene gir
Verken skjørt eller pistol er lov... Heldigvis viste det seg av viss eg dro skjøtet litt lenge ned var det godkjent lengde. 
Å gå trapper i ca 40 grader er ikke veldig kult, uansett verdt det

Vi så dette treet som minner meg om løvenes konge og rett etterpå kom vi til en isbil. Toppen av lykke!
Varmt
Joda, selvsagt måtte eg sjekke om eg kom meg inn i treet. Litt lite konsekvenstenking, tenkte først over hvor mange edderkopper og flaggermus som kunne bo der etter at eg hadde skvist meg inn der. Heldigvis så eg ingen, men det ble en kjapp footoshoot uansett! 
Skimter vi en ekstra arm her eller? Ka sier du Trond?
Vepsebol


Karoline dro videre til Sihanoukville om kvelden mens vi andre tok oss en tur ut for å sjekke utelivet. Vi havnet fort på det vi trodde var en karaokebar, på vei opp dit tenkte eg "viss hun der kan synge karaoke kan jammen eg og". Det viste seg at det slett ikke var en karaokebar. Det er mye liv i gatene i pubgaten om kveldene, god stemning! 


Dagen etter slappet vi av ved bassenget på det varmeste før vi leide en tuktuk å dro til en flytende landsby. 
På vei til elva med tuktuk


Tuktuken satte oss av i en båthavn og herfra vel vi fraktet oppover elva. Guiden pratet i vei. Fortalte om hvordan regntiden og tørketiden virket inn på livet langs elva. Mange av de som bor i området er fiskere, mange mister livet på elva når det er regntid. Vi besøkte et flytende barnehjem, disse ungene har mistet foreldrene på elva. 
Når det er tørke er landsbyen på en innsjø. Det er gratis å bo her, å kjøpe land er for dyrt for de fleste av dem. Når det er regntid flytter de hele landsbyen nedover elva til et område som er rismarker når det er tørke. 

Vi ble nok litt lurt, før vi skulle til barnehjemmet/skolen stoppet vi i en butikk å ble oppfordret til å kjøpe ris å gi til barna. Vi endte opp med å kjøpe en 50 kg sekk ris, 12 flasker vann(mange drikker det skitne elvevannet av mangel på noe annet) og noe frukt til den nette sum av 21 u.s. dollar pr pers. Altså 63 dollar. Mistenker at vi ble litt svindlet der, men likevel. Menneskene her er så fattige, de trenger pengene  mer enn oss. Var uansett en god følelse å ha med såpass mye mat. En sekk ris mettet unger og lærere i ca 3 dager. 
Vannmåler, vannet står sykt høyt under regntiden! Alle hus i nærheten står på påler eller flyter

Vin, ca 4 kr for 3 liter. Ikke den beste eg har smakt
Kjøkkenet på barnehjemmet/skolen
Oppvask

Vet ikke helt hva hun sa, men synes ansiktsutrykket var priceless

Bare så det er sagt, han shower. Jeg står ikke å tar bilde av at han faller
Klasserom
Skal tidlig krøkast
Utsikt fra toppen av skolen/barnehjemmet 
"Kjæledyr"
Trond koser
Hes we can
Bossbrenning
Her pleier de å ankre opp den flytende landsbyen når det er regntid
Vår trofaste tuktuk sjåfør. Vi betalte 10 $(60kr) inkludert tips 2$. Da kjørte han oss ut og ventet mens vi var på båttur

Om kvelden satt vi oss på en nattbuss til Sihanoukville(kysten). Turen skulle ta 10 timer, men vi var vel fremme etter ca 15. Asia time! Gammel buss, ingen toalett. Gikk likevel ganske bra, det var en sovebuss. Vi klarte å sove en god del alle tre. 

Fortsettelse følger



















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar