Om meg

Bildet mitt
Velkommen til bloggen min. Jeg heter Henriette, er 30 år og jobber som sykepleier på dialysen på Haukeland. Nå reiser jeg til Zanzibar for å jobbe på sykehus et år. Dette er en utveksling av helsepersonell i regi av Fredskorpset, Haukeland og Mnazi Mmoja Hospital. Lenger nede i arkivet er det blogginnlegg fra tidligere reiser. Sommer 2015: Dialysevikar i Tromsø Vår 2015: Peru, Cuba, Canada, Island Høst 2014: Bartender i Bergen Vinter/vår 2014: Sør/øst Asia. Thailand, Vietnam, Kambodsja, Filippinene, Laos, Indonesia

tirsdag 4. februar 2014

Bestemor på bartenderkurs

Her sitter jeg. Klokken er 4 på natta og skolen begynner klokka 8, burde sovet men selv etter noen drinker får jeg ikke sove av en eller annen merkelig grunn. Vært ute i kveld, danset masse. 20 kr for å drikke champagne gratis en time. Ganske god deal. Klarte likevel å begrense inntaket siden jeg skal på skolen i morgen tidlig. Må være ganske stødig på hånden for å øve på flair. 

28 år på bartenderkurs i Phuket. Flertallet her er 20 år og har friår etter videregående. Skal innrømme at jeg føler meg en smule gammel til tider, men jeg har blitt kjent med mange fantastiske mennesker.

Rommene er ikke så store som de så ut på bildene. Jeg deler rom med en norsk og to svenske jenter. 4 jenter på et rom i 4 uker, ja å holde orden er en utfordring! Synes likevel det går overraskende bra. Vi sover i køyesenger. Siden jeg var den siste som kom fikk jeg øverste køye i en seng uten sengehest og som på et tidspunkt var skrudd fast i veggen(hvem vet hvor lenge siden). Ikke veldig stabilt kan man si.... Siden jeg sover like urolig som en hjulvisp ble jeg en smule bekymret over situasjonen. Sjansen for at jeg plutselig havnet på gulvet mens jeg sov var absolutt til stede. Spurte de 2 jentene i underkøyene om en av dem kunne bytte, men begge hadde gode grunner for å slippe. Snakket med en av de som jobber her, han klarte å skaffe 2 sengehester og lovet at vaktmesteren skulle skru sengen fast samme dag(det skjedde ikke, sengen er fremdeles VELDIG ustabil, får etterlyse det igjen i morgen). 

OK det er 3 dager siden eg begynte på dette innlegget. Mye skole. Bartenderkurs er faktisk langt fra ferie. I dag har vi hatt prøve om destillering, vodka, rom, gin og tequila. Eg har pugget som en helt, men likevel gikk det ikke så bra som eg hadde håpet. Å lære seg navnet på områder i Mexico som får produsere tequila virker som en umulig oppgave. Eg har prøvd, men navnene vil bare ikke sitte. Får se hva resultatet blir, ingen toppkarakter dessverre selv om eg føler at eg har lært så utrolig mye. 

Synes det er gøy på skolen. Kanskje med unntak av flair. Jeg er alt for klomsete til å få til å trikse meg flasker og blandebeger. Det går litt bede nå enn i begynnelsen. Hånden og foten min er ikke så blå lenger. Å fleire uten å ha teken e VONDT!!! Vi lærer ca 5 nye drinker hver dag som vi øver på å lage. Nå er det 20 ulike, det begynner å bli vanskelig å alltid huske hva drinkene skal inneholde når man skal lage 4 ulike på en mest mulig effektiv måte, men det er gøy! Vi øver også mye på å helle på fri hånd(freepour). Noen gang prøvd å helle 1,2,3,4 og 6 cl på frihånd? Det er ikke så lett. 

Når vi øver i baren bruker vi flasker med farget vann, men i dag var vi i den skikkelige baren å laget en drink hver med skikkelige ingredienser. Også fikk vi smake på alle de 20 drinkene vi har lært. Mye godt og mye eg klarer meg fint uten å smake igjen. Må vite hva vi selger.

Endelig fredag. I dag er det whiteparty. Alle skal ha hvite klær også skal vi ha pubcrawl(pub til pub). 40 kr og da får vi en gratis shot på hver bar såvidt jeg har forstått. Happy houer starter om 40 min. Tror dette blir en artig kveld. 
I morgen skal vi til Iguana beach å ha velkommstmiddag. Det blir grilling på stranden og beachparty. 

Ellers må jeg øve på flair og freepour i helgen. Må også pugge drinker. De må sitte på rams, i baren i dag husket jeg en del av de alt for dårlig. Blir deilig å sove lenge i morgen. Neste uke har vi ettermiddagsskolw. Vi er to klasser. En svensk og en internasjonal. Jeg er på internasjonal. Var vel i utgangspunktet satt opp sammen med svenskene, men svensker og bergensdialekt e ikke suksess. Tror det blir en bra helg. Nå må bestemor sosialisere litt. ;-) 
Verdens søteste pannekakedame. Pannekake med nutella og banan. Nam!
Chicken satay










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar