Om meg

Bildet mitt
Velkommen til bloggen min. Jeg heter Henriette, er 30 år og jobber som sykepleier på dialysen på Haukeland. Nå reiser jeg til Zanzibar for å jobbe på sykehus et år. Dette er en utveksling av helsepersonell i regi av Fredskorpset, Haukeland og Mnazi Mmoja Hospital. Lenger nede i arkivet er det blogginnlegg fra tidligere reiser. Sommer 2015: Dialysevikar i Tromsø Vår 2015: Peru, Cuba, Canada, Island Høst 2014: Bartender i Bergen Vinter/vår 2014: Sør/øst Asia. Thailand, Vietnam, Kambodsja, Filippinene, Laos, Indonesia

fredag 23. desember 2016

God jul fra Zanzibar

Hei alle sammen. Eg vil gjerne ønske dere en veldig god jul. Selv om det blåser og regner skulle eg gjerne vært hjemme på Sotra nå i disse juletider. Jul i 30 grader uten familie er annerledes, men eg tror nok vi skal få en fin feiring likevel.

Eg er endelig ferdig med eksamen i tropemedisin, lettet. Eg tror eg sto, men mer bedriten eksamen tror eg man skal lete lenge etter. Har og hatt avsluttende muntlig eksamen i Swahili. Nå kan eg ALT. Eller.... kidogo kidogo som man sier. Litt! Må nok øve mye på swahili fremover for å komme opp på et nivå der eg kan kommunisere med pasientene. Hadde vært fint å slippe og trekke inn sykepleierstudenter(som ikke skjønner engelsken min) for å tolke. Det er jammen slitsomt og ikke bli forstått.

Eg og Gro hadde tidenes eventyr på jakt etter julemiddag. Vi tenkte at svinekjøtt med surkål, brun saus,  poteter og brokkoli hørtes ut som et fint alternativ til julemiddag. Svinekjøtt er ikke noe de selger hvor som helst på muslimske Zanzibar. Svaret er QMB (utsalg som hovedsaklig baserer seg på å selge til hoteller og restauranter).
Eg dro hjem kl 1430 for å hente bil, så hentet eg Gro på sykehuset kl 1545. Ved hjelp av GPS startet vi ekspedisjon gris. Bilen er en 8 seter, ikke den miste bilen som finnes. Veiene derimot var nok kanskje det. Jordveier gjennom gater med høns, barn og ca 5 cm klaring på hver side av bilen. Mine evner som sjåfør ble testet til det ytterste, men det er utrolig hva som går. Etterhvert parkerte vi langs veien og ble fulgt resten av veien av en lokal. Heldigvis, hadde nok aldri funnet det uten. Nå er ihvertfall julemiddagen sikret. Svinefileter, svinepølser.... også en brie(frokost må vi jo og ha ;).
I dag var vi på markedet og kjøpte grønnsakene vi trenger. Vi bar tungt til bilen før vi dro på julekonsert i kirka ved det gamle slavemarkedet. Også avrundet vi med middag på indisk restaurant. Jada folkens, eg lider ingen nød selv om eg har litt ekstra hjemlengsel for tiden... Du vet.... når man er varm og svett heeeeeele tiden begynner man å savne sludd. Joda, vet at eg haaaater å fryse så hadde nok ikke tatt mer enn toppen et minutt før eg hadde skjønt at å savne sludd er rett og slett skikkelig dust!

Juletre

                                          Klar for eksamen i tropemedisin
                                          Gro har bakt pepperkaker
                                         Gave hjemmefra
                            Kausalya, Debbie og Gro. Utenfor kirken, klar for julekonsert



Fikk faktisk ikke bare en, men mange julegaver hjemmefra. Her er en av de som var tillatt å åpne før julaften. JuleKICK og Grevinnen og Hovmesteren. 


                                                         På tide å finne sengen!

Igjen, riktig god jul til alle dere flotte folk som gidder å lese bloggen min. Blir like glad hver gang noen sier de har lest, eller enda bedre blitt underholdt av noe av det eg har skrevet.

God jul!
Husk, sett pris på hverandre. Livet er skjørt. Er du glad i noen, si det. Vær raus med klemmene! Vær deg selv, du er god nok!


 XOXO Jule(globe)lotte!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar