Om meg

Bildet mitt
Velkommen til bloggen min. Jeg heter Henriette, er 30 år og jobber som sykepleier på dialysen på Haukeland. Nå reiser jeg til Zanzibar for å jobbe på sykehus et år. Dette er en utveksling av helsepersonell i regi av Fredskorpset, Haukeland og Mnazi Mmoja Hospital. Lenger nede i arkivet er det blogginnlegg fra tidligere reiser. Sommer 2015: Dialysevikar i Tromsø Vår 2015: Peru, Cuba, Canada, Island Høst 2014: Bartender i Bergen Vinter/vår 2014: Sør/øst Asia. Thailand, Vietnam, Kambodsja, Filippinene, Laos, Indonesia

mandag 28. november 2016

Hjulene på bussen de går rundt og rundt + en høne og en bøtte fisk

I helgen har eg og Camilla(en som jobber i Tanga gjennom sykepleierforbundet) vært i Lushoto. Det er en fjellby som ligger 4-5 timer med buss fra Tanga. For et eventyr det er å ta buss i Tanzania. Det er ikke spesielt komfortabelt, men kjedelig er det ikke om man klarer å sette pris på det absurde i situasjonen. Vi tok minibuss. Der er det 2 seter på ene raden, et på andre også er det et sete i midten som kan slås ned. Dette betyr at det er plass til mist 5 på hver rad uavhengig av rumpestørrelse. I løpet av turen stopper de div steder, folk stimler da sammen utenfor bussvinduet og prøver å selge vann, frukt, høns, nøtter osv til både lokale og utlendinger. Plutselig kom en høne med tau på beina inn gjennom vinduet før den ble sendt i retur, senere kom en dame med en bøtte fisk på bussen. Som sagt, det er et eventyr, om en et litt vel langdrygt et.

I Lushoto hadde vi fått anbefalt et overnattingssted som skulle være både rent og billig. Det var billig. 15000 TSH(60 kr pr natt). Vi hadde bedt om et dobbelrom med 2 senger(siden eg sover veldig urolig om natten liker eg ikke å sove i samme seng som noen, i hvertfall viss eg ikke kjenner de så godt, tenker det er litt kjedelig for de at eg stjeler dynen, sparker de eller ruller over de i løpet av natten). Vi ville altså ha et dobbeltrom med 2 senger eller to enkeltrom med vestlig toalett. Selv om eg har reist en del i min tid klarer eg ikke å venne meg til squatty potty(hull i gulvet som man står på huk over).
Joda, vi fikk et rom med to senger og vestlig toalett, men det var ikke vann. Det var vann på de andre rommene, men ikke på vårt. Vi fikk lov å bruke badet på rommet over gangen så sant det ikke kom noen andre gjester i løpet av kvelden/natten. Det var ikke akkurat super standard her heller, dusjen virket ikke(eg fikk den i hvertfall ikke på) og toalettet kunne trekke ned, men med middels effekt. Dagen etter så vi at en av de lokale tydeligvis hadde sovet der om natten. Hadde vel vært litt kleint å vandre inn der midt på natten. Godt ingen av oss våknet og måtte tisse.
Manageren lovet at vannproblemet på rommet vårt skulle ordnes i løpet av dagen, da vi returnerte 11 timer etter var det enda ikke vann. Eg ba om reduksjon i prisen siden det ikke var vann(ikke at vi betalte så mye, men dette er litt prinsipp. Hadde vi visst hvor crappy det var hadde vi booket et annet sted). Det ville han ikke, men han kunne oppgradere oss til en suite uten å ta ekstra betalt. Selv om det var kun en dobbelseng i suiten takket vi ja til det(Camilla fikk ingen skader i løpet av natten og begge sov godt). Her var det vann, men når vi trakk ned på toalettet lakk det vann siden røret under toalettet var ødelagt. Digg med dovann på gulvet.... Badekaret var drittent(DRITTENT). Det var blod på puten i en av stolene i stua og myggnettet luktet gammel svette. Også noen døde mygg i senga da, men det var det på det andre rommet også. Var glad eg hadde med silkesovepose!
Ingen dusj hele helgen, kun våtservietter. Var veldig lettet over at det var vann når vi kom tilbake til TICC, det er ikke alltid. Vi er nok litt vel mange for en knapp vannforsyning.

Vi hadde 1,5 dag med guide i Lushoto. Veldig flink fyr som heter Costantine. Selskapet heter Tupande Usambara. Dag en gikk vi i 10 timer(i rolig tempo) gjennom landsbyer og regnskog til et fossefall.  Dag to gikk vi til Irente viewpoint før vi spiste lunsj på Irente farm. Grove skiver med ost og syltetøy. Nam!
Vi kom tilbake til TICC(skolen) kl 20 om kvelden, da var folk begynt å bli bekymret for at noe hadde hendt oss. Turen tilbake tok bare mye lenger tid enn forutsett.
Var ikke denne vi tok fra bussen og hjem, men lignende. Denne tok eg bilde av utenfor TICC fordi det sitter et ekorn der. Eg liker ekorn =) Veiene her e veeeldig humpete så turen fra bussstasjonen og hit var ikke super behagelig akkurat 

Hva skal man ha med seg på bussen? En løk kanskje?
Var mange tyskere som bodde i Lushoto før frigjøringen på 60 tallet. Her er bilde fra den tyske barnekirkegården
Tysk hus, de lokale tror at det spøker i kollonihusene, mange står tomme
Det brant her for en stund siden, bøndene tapte mye!
En rose også ser du babytrærne bak
Ny venn 
Mange kameleoner

Lokale bønder
Ble nærmest overfalt av lokale barn som ville eg skulle ta bilde av de


Dårlig bilde, men vi så aper =)
Kål
Lørdag er den store vaskedagen, masse folk langs elven. 
Her tilberedes lunsj. Guacamole og chapati, frukt til forrett


Vi hadde publikum når vi spiste. Mange lokale gutter som så på oss når vi spiste, tok bilde når de var gått



På vei ned til Lushoto igjen
Irente viewpoint




Eg akte meg ut på en fjellhylle(med hjertet i halsen, har jo høydeskrekk). Plutselig hørte eg det raslet i løvet litt nedenfor. Det var en black mamba slange som flyktet inn i en grotte
Marked i Lushoto


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar