Om meg

Bildet mitt
Velkommen til bloggen min. Jeg heter Henriette, er 30 år og jobber som sykepleier på dialysen på Haukeland. Nå reiser jeg til Zanzibar for å jobbe på sykehus et år. Dette er en utveksling av helsepersonell i regi av Fredskorpset, Haukeland og Mnazi Mmoja Hospital. Lenger nede i arkivet er det blogginnlegg fra tidligere reiser. Sommer 2015: Dialysevikar i Tromsø Vår 2015: Peru, Cuba, Canada, Island Høst 2014: Bartender i Bergen Vinter/vår 2014: Sør/øst Asia. Thailand, Vietnam, Kambodsja, Filippinene, Laos, Indonesia

fredag 29. mai 2015

Island, en isperle

Vi tok fly fra Toronto til Island om natten. 4,5 timer flytur, lite søvn desverre. 

Landet på Island kl 06. Flybuss til sentrum. No problem. 
Kursen derimot er et problem. Det er ca 18 islandske kroner i 1 norsk. Valutakalkulator på mobilen er gull verdt!

Vi hadde booket en leilighet. En dobbelseng og en sovesofa(dobbelseng). Elisabeth ankom Island noen timer etter oss. Johooo! 
Gjengen ute å pjaller litt
800 kr, nok til et glass vin. Hurra
Fnis

Dagen etter at vi kom til Island leide vi bil. Det er første gang eg har opplevd å leie en bil for så å måtte lete etter den. Joda den står oppe ved kirken et sted. Vi letet en stund for å si det sånn. Gps'en som vi var lovet hadde de ikke likevel. Vi fikk et kart i stede, veldig stort og dårlig. Virket som det var litt tilfeldig hvilke gater som var med og hvor de var plassert. Kjørte feil noen ganger både når vi skulle ut av sentrum og da vi skulle tilbake. 

Det koster ca 500 kr dagen å leie bil, bensinen er ca på norsk nivå. Fordel med GPS, men absolutt ikke umulig uten. Standarden på veiene er stort sett bra

Første stopp blue lagoon. Viss du skal til blue lagoon så vær klar over at det er en fordel å booke tid på forhånd. Dette var ikke vi klar over før kvelden før. Vi endte opp med å booke kl 11 om formiddagen da både morgen og kveld var fullbooket. Det koster 35 euro pr pers for den billigste pakken, da er det kun inngang. Er ikke noen begrensning på hvor lenge du kan være der, men er du like rastløs som meg så er du nok mer enn fornøyd etter et par timer. 
Ca 38 grader i vannet. Herlig!
Godt fornøyd :-)
Alle må gjennom suvenirbutikken for å komme ut

Etter blue lagoon kjørte vi golden circle
Thingvellir nasjonalpark. Eneste stedet i verden man kan se at 2 tektoniske plater går fra hverandre.


Vi stoppet på veien og bygget en varde, det vil si... Vi ble vel ikke enig om hvordan, så vi bygget vel en hver. Eg ofret en sjokoladebit til naturen og ønsket meg noe. Om det er meningen på Island vet eg ikke, men det etter å ha ofret coca blader til moder jord i Peru tenker eg at det skader i hvertfall ikke. 

Neste stopp:
Geysir... Joda vet det er fellesbetegnelse. Det var flere og de hadde navn alle sammen, men eg husker de ikke... 

Siste stopp for dagen: Gullfossen
Etter at vi hadde sett Niagarafalls en uke før tenkte eg at dette var fort gjort, hvilke foss kan måle seg med Niagarafalls? Eg tok feil! Gullfossen er minst like imponerende som Niagara. Her er det mindre folk, du kommer nærmere, den dramatiske naturen, revnen langs hele dalen. Helt fantastisk!

Dagen etter var det bare meg og Elisabeth som dro på biltur. Kristian og Trond ville bruke dagen i Reykjavik. Vi kjørte sørkysten fra Reykjavik til Vik. Fantastisk natur! De stedene det er verdt å stoppe er godt skiltet. 
Seljalandsfoss. Du kan gå 360 grader rundt fossen
Neste foss kunne sees fra flere vinkler. Gøy 
Over







Utenfra
Samme parkering som Seljalandsfoss, det er flere fosser i umiddelbar nærhet
Inni fossen. Våt og kald opplevelse
Se på meg, eg e et troll
Island er et land med mange fosser. Tilgi en jente for å ikke huske eller google alle navnene. Viss du skal til Island så ikke fortvil, det er enklt å finne foss
Somewhere over the rainbow
I Vik har de en fantastisk fin lavastrand. Lurer på hvor ofte det er varmt nok til å bade her. Tipper ca aldri...

Isbree. Tror det er aske fra det store utbruddet i 2010 som gjør den så "skitten"

Om kvelden var det nok en runde med øl og vin. En eg kjenner hadde skaffet oss lokal guide. Han tok oss med på et par av yndlingspubbene hans. Den danske kro og den islandske baren var to av dem. Han overbeviste oss om at vi må tilbake til Island en helg. Det er billige billetter med Norwegian og flytid er 02:20. Absolutt mulig ;-) På Island går de lokale ut kl 01 om natten, utestedene er åpen til kl 05. Ukedagene e helt ok, de stenger kl 01, det er en del folk ute. 

Borte bra men Bergen best
Vi landet i beste rushtid. Vi tok fergen fra Hjellestad til Klokkarvik i stede for å stå i kø. Bedre å vente på en fergekai enn i rushen. 
Det var en overlykkelig mamma som fikk yngstebarnet tilbake etter 9 måneder.

































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar