Om meg

Bildet mitt
Velkommen til bloggen min. Jeg heter Henriette, er 30 år og jobber som sykepleier på dialysen på Haukeland. Nå reiser jeg til Zanzibar for å jobbe på sykehus et år. Dette er en utveksling av helsepersonell i regi av Fredskorpset, Haukeland og Mnazi Mmoja Hospital. Lenger nede i arkivet er det blogginnlegg fra tidligere reiser. Sommer 2015: Dialysevikar i Tromsø Vår 2015: Peru, Cuba, Canada, Island Høst 2014: Bartender i Bergen Vinter/vår 2014: Sør/øst Asia. Thailand, Vietnam, Kambodsja, Filippinene, Laos, Indonesia

torsdag 3. april 2014

Farang på Koh Tao og Hua Hin

Koh Tao ligger på østkysten av Thailand. Det er en av de mest avsidesliggende øyene i Thailand. Det er en nydelig øy så reisen hit er helt klart verdt det selv om det er et stykke. I hvertfall viss du dykker ;-) 

Fra Chiang Mai tok vi fly til Bangkok og derfra til Sura Tani. Vi hadde i utgangspunktet tenkt å ta nattbåt til Koh Tao, men etter å ha undersøkt litt nøyere bestemte vi oss for å bli en natt i Sura Tani. Nattbåten er et gammelt lasteskip med madrasser på gulvet(tenker de ikke skifter på de for ofte). Den tar ca 10 timer.

Da vi landet i Sura Tani satte vi kursen mot en bod med båtbilletter. Mannen i boden ordnet overnatting, transport til og fra hotell/catamaran. Vi var veldig lettet. Vi hadde trodd det skulle bli mer styr å lande sent om kvelden i Sura Tani uten overnatting. 
Bildet e tatt om morningen. 
Fint hotell ved elven. Gode senger. Aircon. Herlig. Vanskelig å kommunisere med de som drev det siden engelske var veldig begrenset, men likevel. Tipp topp! Trond fikk seg et glass Thailandsk whiskey(smakte mer som rom, søtt) etter middagen. 

Turen tok ca 6 timer med buss og catamaran. Inkludert all venting(som det alltid e mye av i Thailand)

Eg dykket 5 ganger i løpet av de 5 dagene vi var her. :D 1 nattdykk. 

Dykk nr 1 var til et vrak fra 2 verdenskrig. Det ble senket med vilje i 2011. I dag er det et populært dykkestedet og med god grunn! Det er mektig å synke nedover å se et enormt vrak komme til syne under deg. Det ligger på 20-30 meter. Mye fisk. Kjempekjekt dykk! Filmet akkurat idet jeg kom ned, desverre er ikke nettet her bra nok til at jeg får lastet opp her. Etter ca 1,5 min film frøs goproen min, fikk ikke tatt et eneste bilde. Kjedelig! Heldigvis var det bare ta ut og inn batteriet som skulle til, men skulle gjerne hatt mer fra vraket! 
Mange som drar til Koh Tao for å dykke
Selfietime 

Jeg var ikke bare under vann mens jeg var her. Vi leide skutere en av dagene og kjørte rundt på øya. Utsikten fra der vi spiste lunsj, bildet yter virkelig ikkenrettferdighet!
Eg på en og Trond med Beth som eksosrype på en annen. Det var veldig gøy helt til vi tok et par uheldige beslutninger og kjørte inn på veier i dårlig stand med mye sand og bakker. Eg skled opptil flere ganger. Var ikke særlig høy i hatten der eg strevde meg nedover bratte ujevne jord/sandveier i visshet om at viss eg mistet kontrollen er eg rett og slett ikke sterk nok til å få skuteren opp igjen på egenhånd. De e noen tunge beist! Både eg og skuteren kom fra det med bare skammer(og såret stolthet for min del). Vi måtte ut med 1200 kr i erstatning. Kjipe penger, men det kunne gått verre. 

Onsdagskvelden var vi på pubcrawl. Her er bilde fra ladyboy showet vi var på.
En tysker vi møtte, meg og Trond
Fikk desverre ikke knipset når Trond hoppet... Heldigvis var ikke han en av de som svidde av div... En jente svidde av en del av håret sitt... Surt! 

Fredagen var Trond å snorklet med hai og hoppet fra klipper(9 meter) sammen med en annen nordmann vi traff på pubcrawlen. Guttaboys koste seg med "gratis" øl og action og var i riktig godt humør da vi traff hverandre utpå kvelden. 
Selv var jeg å dykket. Sail Rock ligger ca 2 timer med båt fra Koh Tao. Vi dro kl 0730 om morgenen og var ikke tilbake før ca 16. Laaaang dag, men sååååå verdt det!
Synes dette bildet ble så kult!
Dårlig bildet, men ser du baracudaene? Så mange, alt fra under en til kanskje 2 meter lange.
Murene(ål) (sånn som havheksen i den lille havfruen har). Den var stor. Sikkert 2 meter. Lå å ble renset av reker. 
Skal kjøpe meg et rødt filter til goproen. Da vil bildene bli bedre siden det veier opp for den fargen som forsvinner når du kommer ned i vannet. Fargene e så mye skarpere og vakrere enn hva som kommer fram på bildene! 
Divemasteren min hadde veldig lyst å ta bilde av meg og Murenen, men eg var litt for redd til å gå nærme nok til at det kunne bli bra. Beistet var enormt, hva viss det angrep.... 
Divemasteren min fra Imperian divers. Nederlandsk selskap... Men han her e fransk altså
Eremittkreps. Synes de ser så morsomme ut. De flyttet rett og slett inn der det er ledig, ofte med gøy resultat. 
Siste solnedgang på Koh Tao(for denne gang)


Lørdag tok vi båt og buss til Hua Hin, i hovedsak for å gjøre reisen til Bangkok litt kortere. Det regnet ganske mye denne dagen. Man taver hva man haver... Plutselig var det flere parasoller i bevegelse
Hua Hin er såvidt eg har oppfattet det som ethvert annet chartermål. Kanskje litt større enn Platanias(Kreta) men likevel. Mye turister, og mye skandinaviske restauranter. Første kveld gikk vi ut for å sjekke utelivet i bargaten. 
V begynte på en pub vi hadde fått anbefalt av en tysker vi hadde møtt. Livemusikk, flinke folk. Thaiene kan ikke si R, så eg stresset litt for å ikke knekke i latter når vokalisten begynte å synge(med kraftig flott stemme) Hit the Load Jack.... 
Ellers var det mye unge thaidamer der. Ifølge tyskeren(som bor og driver restaurant her og er gift med en thai) er det mange av jentene som blir gravid tidlig(lite kondombruk). Når deres lokale kjæreste stikker av må besteforeldrene ta seg av ungen mens mor jobber på gaten for å forsørge familien. 
Man ser masse europeiske menn i 60 årene med mye yngre thaidamer. En mann i 60 årene vi så på baren reagerte eg spesielt på. Han var svett, tykk og drita. Han danset med en søt thaidame som eg tipper var ca på min alder. Han grafset henne så voldsomt på rompa at eg ikke er helt sikker på om det var rompa eller skrittet han hadde som mål. Smilende prøvde hun å flytte hendene hans til en annen lokalitet, men fyren bare fortsatte. Det er faen meg lov å vise litt respekt selv om hun er fattig og thai!!!! Stakkars dame, nå vet eg ingenting om situasjonen bortsett fra det eg så, men eg tipper det ikke er drømmelivet for så mange unge pene thaidamer å måtte smile og flørte med drita, gamle, tykke europeere. Håper de tjener nok til at de synes det er en god handel, desverre tviler eg på det for konkurransen om de gamle grisene er stor. 

Dagen etter slappet vi av til langt på dag før vi hev oss i en tuktuk til stranden. 
Det var ikke noen overveldende varme, men så var klokken borti 17 når vi var på plass. Fikk solstoler til lokal pris siden det var så sent. 50 baht for 3 stoler (10 kr). Fyren med stolene fulgte opp med å komme meg puter til oss. Hyggelig fyr. 

Blåste en del
Mye løshunder
Ka gjør du no?
Vi satt å så på en lokal gutt på ca 8 år. Han gikk rundt med en kam i hånda. Først streket han i sanden, så puttet han den litt i munnen før han hadde den bortpå en blekksprut som bestefaren solgte til en forbipasserende fra boden sin(med hjul) før han kastet kammen på en av hundene. 
En stakkars hund, og to.... Man blir litt skeptisk til å handle fra boder på stranda/gaten.... Ikke at man har noen garantier på restauranter heller, men er ikke blitt matforgiftet enda etter 2 mnd på reise(bank i bordet).
En gruppe lokale kjøpte grillet blekksprut av mannen i trilleboden. Da de la merke til oss begynte de å peke. Farang(falang siden de ikke kan si r) sa de og pekte på oss. En eldre dame tok hånden til en tre år gammel gutt og viftet med den mens hun pekte og sa Farang. En gammel mann pekte på oss og pekte til to barn og sa Farang. Hello! Tror kanskje de lærer ungene at de må si Hello til turistene. Det gjør stort sett alle thaier(i hvertfall viss de selger noe). Hello, også vinker de. Skjønnte ikke helt oppstyret siden Hua Hin kryr av turister, men ok. Eg synes egentlig bare det er morsomt så lenge de ikke virker sinte. 

Fnis. Jagermeifter. Herlig å være dansk/norsk i Thailand :p
Noen ganger må man bare han noe som ikke er Thaimat. For dere som kjenner meg godt, det finnes kanskje ikke et menneske i hele verden som er så glad i poteter som meg. Her nede går det stort sett i ris og nudler. Man får litt poteter i Masaman curry(suppe) og du kan få pommes frittes til alt som ikke er thai, men det er ikke det samme som å ta skikkelig poteter til middag! Dessverre så smakte potetstappen så merkelig at jeg kanskje for første gang i mitt liv måtte la poteten ligge. Når jeg kommer hjem om 2 mnd står pølse og potetstappe øverst på ønskelisten, sammen med fiskeboller i hvit saus. Hehe

Nå skal vi snart ta bussen til Bangkok, 3 timer. Elisabeth skal dra hjem i morgen. :-(  :-( :-( 3 uker har gått fort!
Trond blir med videre, vi flyr til Fillippinene i morgen. Skal være der i 3 uker. Den originale planen var jo 2 mnd, men det er  mye jeg ikke har sett enda. Nord Vietnam, Laos, for å ikke snakke om hvor godt jeg liker Thailand. Kan godt være litt i Thailand på en av de fantastiske øyene før vi drar hjem 4 juni. 
Etter en natt i Manilla går ferden til Puerto Princessa med fly også bil derfra til El Nido. Øyen Palawan. Dykkingen her skal visstnok være fantastisk. Eg skal ta rescue diver kurs også dykke litt mer etterpå. Gleder meg! 

Next, one night in Bangkok. :-) 




























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar